Spökboll

Kommer du ihåg den roliga uppvärmningen eller idrottslektionen i skolan när de röda bollarna ven i luften och kampen var stenhård på plan om att bränna ut motståndarens spelare och själv bli sist kvar på plan? Det är Spökboll! Trots att träning kanske inte är det första du tänker på när du hör ordet Spökboll är sporten både rolig och riktig jobbig med mycket start och stopp som skjuter din puls i höjd och skapar en känslan av intervallträning. 

bollsport

nostalgi

teamkänsla

kondition

Nivåer

  • Rörlighet
  • Styrka
  • Kondition
  • Koordination
  • Hopp

VÄRDEGRUNDER BOLLSPORT

INFORMATION

  • Spökboll, 60 minuter
  • Inga förkunskap krävs
  • Uppvärmning och spel
  • Kom ihåg bokning till alla pass

SPELRegler

SPÖKBOLL HELPLAN
Varje lag börjar med ett antal spelare på varje sida om mittlinjen med en spelare som startar som spöke, som befinner sig ”bakom” motståndarlaget. Spöket man väljer från början får ett fritt liv och kan springa tillbaka för att ”rädda” laget i slutet av omgången. Spökzonen får aldrig vara tom.

Målet är att kasta bollen och bränna motståndarna. Blir man bränd under spelets gång blir man ett spöke och förflyttar sig till spökzonen. Bränner man någon som spöke, lever man igen och tar sig till ordinarie spelyta.

Händer, underarmar, huvud och nacke är fria. Studsar bollen innan den träffar ”tappar” den sin laddning och gills ej. Fångar man lyra (en direkt lyra med händerna och inte mot bröstet eller mot kroppen) är personen som kastade bränd. Spelet är slut när det inte finns några levande spelare kvar.

NYCKELORD
Taktik och samarbete

---------------------------------------------------------------------------------------

SPÖKBOLL HALVPLAN
Som spökboll minus spöken, på halvplan. Inga ”fria” kroppsytor, alla träffar (som ej studsat innan) gills och lyror får fångas på valfritt sätt. Blir man bränd åker man ut men när personen som brände dig blir bränd, kommer du tillbaka in. Spelet blir rullande och tar slut när alla spelare i ett lag är brända. Man får hoppa över mittlinjen för att kasta bollen, missar man då så är man själv bränd.

NYCKELORD
Tempo!



Nivåer

  • Rörlighet
  • Styrka
  • Kondition
  • Koordination
  • Hopp
Dela på Facebook