Till nyhetsarkivet
2018-03-14

Rulla dig i form


Vi som tränar får ibland små knutor, eller triggerpunkter, i musklerna. När dessa triggerpunkter får härja fritt kan de på sikt påverka muskeln negativt. Därför är det en god idé att regelbundet trycka ut knutorna med hjälp av en foam roller.

Få ut mer av din träning med full rörelseförmåga. 

En triggerpunkt kan hindra en muskel från att dras ut i fullt rörelseutslag och hämma rörligheten i en led. Ofta hjälper det inte att stretcha loss knutor.

"Om du liknar muskeln med ett gummiband, och triggerpunkten som en knut på gummibandet, så gör knuten bandet kortare. Om du då drar i gummibandet utan att först lösa upp knuten händer inget, möjligen dras knuten åt hårdare."

Så se till att lossa på knuten innan du börjar jobba med en muskel i stretch eller styrketräning. En muskel som kan använda fullt rörelseutslag kommer lättare kunna utveckla kraft och styrka, vilket gör att du får ut mer av din träning.

Håll dig skadefri

Varje rörelse du gör inkluderar flera leder. Det innebär att om en led saknar full rörelseförmåga kommer intilliggande leder behöva kompensera för detta. En stel höft kan då innebära att du tvingas ta ut mer rörlighet i ländryggen när du springer. Om kroppen tvingas kompensera för bristande rörlighet kan det i längden leda till skador. Därför är ett normalt rörelseutslag en förutsättning för att kroppen ska fungera maximalt och det minskar även risken för skador.

Så kommer du igång

Det absolut enklaste sättet att komma igång är att boka in dig på ett av våra TriggerStretch pass. Då guidas du av en instruktör för att lossa på musklernas bindväv, muskelfibrer och triggerpunkter. Det finns även foam rollers i gymmet du kan använda.

Försök slappna av så mycket som möjligt när du rullar ut knutorna. Andas genom övningen – smärtan avtar när cirkulationen är igång, vilket tar en stund. Och som med all annan träning kommer resultatet när du gör detta regelbundet över tid.

Ha tålamod med dig själv, du kommer märka stor skillnad!

 

Dela på Facebook