Till nyhetsarkivet
2018-05-23

Fånga solen och hinn med träningen


Vi har sol och värme i Göteborg! Stans bästa uteserveringar skapar ett magnetfält i solen som slukar oss innan vi ens hunnit tänka tanken på träning. Men om du inte vill släppa din träningsrutin finns det sätt att både hinna träna och njuta av eftermiddagssolen. Här är ett tips på ett styrkepass som kör igenom hela kroppen på mindre än en timme.

Fokusera på basövningarna

Basövningar är övningar som aktiverar flera av kroppens muskler när de utförs vilket innebär att genom bara 3 övningar täcker du i princip hela kroppen.

Bänkpress är nog träningsvärldens mest kända övning och utför du den korrekt aktiverar du både bröstmuskler, triceps, delta och core. 

Knäböj kan vara världens bästa styrkeövning för underkroppen. Hela benen och sätet aktiveras men även de raka ryggmusklerna, nackmuskler och muskler i övre delen av ryggen. 

Marklyft är den övning som tränar flest muskler samtidigt och är rolig om du gillar att lyfta tungt då många kan komma upp på en tung vikt i övningen. Det finns massvis med bra instruktionsfilmer på nätet om hur du gör ett korrekt marklyft, men om du är osäker är det en god idé att ta hjälp av en PT så du lyfter med korrekt teknik. Marklyft aktiverar främst kroppens baksida med fokus på baksida lår och rumpa.

Lägg upp passet 

Du kan välja själv vilken ordning du vill göra övningarna, ett tips är att börja med den du tycker är svårast eller tyngst. Lägg på en vikt du kan lyfta med korrekt teknik ca 5 gånger och kör 3 set med 5 reps på varje övning. Beroende på hur mycket du behöver vila mellan setet tar passet mellan 30-60 minuter. Då hinner du både träna och gå ut och njuta av solen!

Dela på Facebook